Redan kund? Logga in här eller läs mer i vår FAQ.
|
01-99350
Maptun Tätning/stos oljetråg/oljepump Saab 1.9/2.0 TTiD
SEK476.00
(inkl. moms)
SEK476.00
(exkl. moms)
Beskrivning
Tätning med stos för bla Saab 9-3 II 1.9 TTiD och 9-5 II 2.0 TTiD.
Maptuns version är en vidareutveckling av den tätning som i många fall inte klarar hålla tätt mellan oljetråget och oljepumpen. Det resulterar i att när motorn startas suger pumpen luft och då tänds/blinkar oljelampan samt varningstexten ”lågt oljetryck stanna genast” kan förkomma. Speciellt under den kallare delen av året.
Originaltätningen är även känslig när den monteras och kan lätt skadas eller få felaktig tätning mot tråget av flera variabler, samt föråldras och förlora tätningsförmågan, på bara några år.
Maptuns tätning är gjord för maximalt flöde samt garanterar täthet i alla led, oberoende på hur tjockt tätskickt som appliceras mellan motorblock och oljetråget vid byte.
Levereras med 3st högkvalitativa Viton o-ringar för maximal motståndskraft för varm motorolja.
Monteringsförfarande:
- Demontera oljetråget från motorn
- Ta loss original tätning genom att bända loss försiktigt med skruvmejsel
- Lossa de två M6-skruvarna som håller oljepickupen, montera o-ringarna på stosen (insmorda med medföljande fett) och applicera på oljepickuppen, lägg över flänsen som låser stosen samt återmontera skruvarna (10Nm åtdragningsmoment).
- Applicera ett jämt lager tätningsmedel (se till att tråg samt block är väl rengjorda) samt återmontera oljetråget på motorn, sikta stosen med o-ringarna noga, så den träffar i hålet på oljepumpen.
Maptun rekommenderar att subframe demonteras helt när oljetråget demonteras från motor inför montering av denna produkt.
Passar:
Saab 9-3 II 2008- Alla modeller med Z/A19DTR
Saab 9-5 II 2010- Alla modeller med A20DT*
Opel Insignia A 2009-2017 Alla modeller med A20DT*
Maptuns version är en vidareutveckling av den tätning som i många fall inte klarar hålla tätt mellan oljetråget och oljepumpen. Det resulterar i att när motorn startas suger pumpen luft och då tänds/blinkar oljelampan samt varningstexten ”lågt oljetryck stanna genast” kan förkomma. Speciellt under den kallare delen av året.
Originaltätningen är även känslig när den monteras och kan lätt skadas eller få felaktig tätning mot tråget av flera variabler, samt föråldras och förlora tätningsförmågan, på bara några år.
Maptuns tätning är gjord för maximalt flöde samt garanterar täthet i alla led, oberoende på hur tjockt tätskickt som appliceras mellan motorblock och oljetråget vid byte.
Levereras med 3st högkvalitativa Viton o-ringar för maximal motståndskraft för varm motorolja.
Monteringsförfarande:
- Demontera oljetråget från motorn
- Ta loss original tätning genom att bända loss försiktigt med skruvmejsel
- Lossa de två M6-skruvarna som håller oljepickupen, montera o-ringarna på stosen (insmorda med medföljande fett) och applicera på oljepickuppen, lägg över flänsen som låser stosen samt återmontera skruvarna (10Nm åtdragningsmoment).
- Applicera ett jämt lager tätningsmedel (se till att tråg samt block är väl rengjorda) samt återmontera oljetråget på motorn, sikta stosen med o-ringarna noga, så den träffar i hålet på oljepumpen.
Maptun rekommenderar att subframe demonteras helt när oljetråget demonteras från motor inför montering av denna produkt.
Passar:
Saab 9-3 II 2008- Alla modeller med Z/A19DTR
Saab 9-5 II 2010- Alla modeller med A20DT*
Opel Insignia A 2009-2017 Alla modeller med A20DT*